google-site-verification: googleea6bb382a071c67e.html Esparreguera ciutat del meu cor: Can Pasqual ahir

29 de gen. 2011

Can Pasqual ahir

.

Estimar Esparreguera
Porta a unir esforços en un temps de Crisis com la que vivim.
Fòrum 21 reflexiona sobre els serveis socials a Esparreguera aquest divendres passat.





Una dolça pluja de hivern estava caient als carrers d’Esparreguera aquest divendres 28 de gener del 2011. Gaudíem d’uns carrers ben poc transitats. La humitat, el fred, ens convidaven a recollir-nos dins les comoditats i l’escalf de les nostres llars i famílies...

Un divendres que tenia però dues activitats culturals.
A la Casa de Cultura, en Josep Masip i Pérez inaugurava la seva exposició de dibuix i pintura. Mentre que a les vuit del vespre la Sala de Can Pasqual acollia el primer debat d’aquest any del Fòrum 21.

Un tema prou interessant en el moment que ens toca de viure: A qui ajuden els serveis socials?

Varem començar més enllà de la hora prevista. Al centre teníem sis convidats de luxe per endinsar-nos en aquesta inquietant realitat de la nostra ciutat.

Si les gotes de pluja que queia als nostres carrers podrien convertir-se literàriament en llàgrimes de la naturalesa, molt menys poètic ens pot resulta tenir al davant de les nostres mans les llàgrimes de molts pares i mares, de moltes famílies. Que mancades d’un treball honrat, d’uns ingressos estables, ben segur cauen. Son les llàgrimes amargues.

Penúries, drames personals, famílies en situacions límit, que moltes vegades no només la societat cobreix sota un vel de seda, sinó individualment potser, no som del tot conscients de la seva gravetat.

Però també tenim aquells que lluiten per socórrer aquest casos angoixants.
Homes i dones que sovint amb total discreció, multiplicant aquells cinc pans i dos peixos que només tenien. Lluiten dia a dia per una societat més humana i solidària.


Sis persones presidien aquest interessant acte. D’esquerra a dreta: Ivan Rosàs i Gomà (Fòrum 21), Olímpia Sánchez (Regidora Serveis Socials Ajuntament d’Esparreguera), Isabel Canals (Coordinadora de la Creu Roja al Baix Llobregat Nord), Rosa Pol y Sara Badía (Càritas parròquia de Santa Eulàlia d’Esparreguera) y Miguel Sánchez (Betesda)

La representant de l’Ajuntament d’Esparreguera, Olímpia Sánchez -com a Regidora de Serveis Socials- va tenir la ingrata obligació de explicar als assistents el marc legal que limita i explicita aquest servei, per bé que matisant que existien el s Serveis Socials Bàsics –que serien sobre els que tractarà avui- i també els Serveis Socials Especialitzats.
Aquests serveis intenten assegurar a les persones viure dignament y prevenir situacions de risc social.

Deixant de costat els tecnicismes legals, Sánchez va anar desglossant com es viu aquesta problemàtica des de l’òptica de la administració local.

Va parlar de com degut a la crisi encara no hi ha pressupost ni de la Generalitat ni de la Diputació, recaient sobre l’Ajuntament en aquests moment un major esforç.

També explicaria que el passat 19 de gener es va signar a Sant Boi de Llobregat la “Taula de Serveis Socials del Baix Llobregat Nord”, que acull a 30 municipis en un intent de millorar els serveis que donen a moltes famílies amb dificultats.

Dins d’aquesta dinàmica d’unir esforços administració i els Ens privats d’Esparreguera ens parlaria del Programa d’Ajut d’Aliments. Una xarxa creada amb l’Ajuntament (que porta la part tècnica de valoració de casos i coordinació), la Creu Roja, Càritas, y Betesda.

Isabel Canals, Coordinadora de Creu Roja al Baix llobregat Nord ens va explicar el treball que realitzen als vuit municipis i com intenten arribar al màxim de persones amb els recursos de que disposen. El Banc d’Aliments actualment s’abasteix de fons europeus.

Canals es mostraria esperançada en el sentit de que en un o dos anys es retorni a una certa normalitat, per bé reconeixia que hi ha "col·lectius molt afectats" com la gen gran, o els infants.
En el debat posterior -contestant a la pregunta de si havia gent que no venia a demanar auxili- també reconeixia que sovint "la gent gran s'acostuma a moments de penúria", i que malgrat la necessitat, malviuen abans de demanar ajuda.

Rosa Pol, Coordinadora de Càritas parroquial a la parròquia de Santa Eulàlia d’Esparreguera va recordar als assistents l’esperit de Càritas sempre al servei dels més necessitats.

Coincidint amb els demès participants, també recalcaria la importància d’aquesta coordinació de recursos i objectius a cobrir ja que tots eren molt conscients de la realitat que estem vivint. D’un temps ençà les peticions de caràcter urgent de famílies en situació critica s’han multiplicat molt per sobre d’allò que tothom s’esperava.

Afegia el cost anímic que sofreixen moltes persones que es veuen obligades a sol•licitar l’ajuda del Banc d’Aliments, i de la importància "de saber escoltar, tenir delicadesa i saber tractar amb respecte" a la gent que pateix una situació de crisis.

Rosa Badía -també de Càritas parroquial- va ficar l’accent sobre alguns col·lectius que ho estan passant molt malament: immigrants, avis sols que malviuen amb pensions de vellesa molt minses, mares amb criatures sense pare, i persones ja grans que viuen completament soles. Recalcant la colpidora duresa de la crisis "en families on tots els adults estan al'atur".

Per la seva part Miguel Sánchez de Betsaida, l’entitat de acollida a droga-depenents recordava als assistents com feia més de 15 anys que repartia aliments a persones necessitades, i les avantatges d’aquesta coordinació i col·laboració a que s’havia arribat. Amb senzillesa i convicció Sánchez deia que "La idea era echar una mano a nuestro pueblo" en aquest moments de penúria per a moltes famílies d’Esparreguera. Un compromís social que tancaria amb les paraules "Aquí estamos para lo que nos necesiten".

El debat va esdevenir prou interessant. Deixem unes espurnes aparegudes:

-Esparreguera te uns 22.000 habitants. A l’any 2003, l’Ajuntament tenia registrades unes 1.000 persones que vivien completament soles.

-S’han estandarditza’t els lots d’ajuda a les famílies d’acord amb el nombre de persones que formen la unitat de convivència. I ha unanimitat en dir que els queviures que donen, l’ajuda d’aquest lots "es molt minsa".

-Aquest Lots d’ajuda alimentaria es reparteixen cada 15 dies.

-Els productes d’aquest Lots d’Urgència no tenen productes frescos (a excepció d’ous, formatge, i alguna vegada iogurts)

-El banc d’aliment rep també puntualment excedents d’empreses privades, que poden millorar el lot que reparteixen.

-L’atur a Esparreguera el situen estadísticament en un 16 % de la població en edat de treballar.

-Actualment 220 famílies estan sent ateses per aquest servei.

-Hi ha preocupació generalitzada per la retirada del “Programa temporal de protecció per atur e inserció (PRODI)”. Es a dir, deixaran de rebre una ajuda extraordinària de 420 euros moltes persones en una situació molt difícil.

-La manca de pressupost per atendre un increment de peticions d’ajuda -la tònica constant dels darrers anys- pot portar a la necessitat de reduir encara més els minsos lots d’ajuda alimentaria.

Varen dir-se moltes més coses. Totes ben interessants. Però perdoneu que no allarguem més aquest article que, ben segur, os ajudarà a fer-vos una idea de com va anar tot.

Donar les gràcies als organitzadors del Fòrum 21 per la matèria triada i les persones que varen tenir a be de convidar.

.